Hyppää sisältöön

YMMÄRRYS

Pelaaminen on saavuttanut pisteen, jossa peli-ilo on hävinnyt. Hävittyjen rahojen jahtaaminen ja näköalattomuus on muuttanut pelaamisen pakonomaiseksi toiminnaksi, jota pelaava ei itse ymmärrä, eikä koe pystyvänsä muuttamaan. Ongelmat ihmissuhteissa ja taloudessa kasautuvat ja kärjistyvät. Pelaaminen jatkuu tai kiihtyy, satunnaiset voitot pitävät yllä toivoa asioiden järjestymisestä itsestään ja kannustavat jatkamaan haitoista huolimatta. 

Tunne-elämänsä säätelyyn pelaava ei tunnista pelaamisensa syitä ja tyytyy pelaamisesta saamaansa hetkelliseen tyydytykseen. 

Päätös pelaamisen lopettamisesta on tehty monta kertaa, mutta uskoa kykyyn lopettaa ei enää ole. Pahimmillaan tilanne saattaa johtaa epätoivoisten ratkaisujen pohtimiseen. Tilannetta voisi kuvata ”Mitta tulee täyteen” -tilanteena: rahat loppuvat, kiinnijääminen, rikoksen paljastuminen, itsetuhoisuus, eettismoraalinen ristiriita omassa mielessä kärjistyy. 

Positiivinen muutos käynnistyy ongelman rehellisestä tunnistamisesta ja tunnustamisesta sekä itselle että tärkeimmille läheisille.