Lisää ymmärrystä minäviesteillä
Vuorovaikutuksen yksi tärkeä tavoite on lisätä ymmärrystä itseä ja toista kohtaan. Rahapelaamiseen liittyy paljon sellaisia asioita, joita läheisen on vaikeaa ymmärtää. Myös pelaaja usein ”sokeutuu” omien ongelmiensa keskellä läheisen kokemuksille. Siksi on tavallista ja hyvin ymmärrettävää, että keskusteluissa läheinen keskittyy pelaajan toimintaan ja siihen, miten voisi tukea ja auttaa häntä. Silloin voi käydä niin, että päätyy esimerkiksi vain tarjoamaan erilaisia avun ja tuen mahdollisuuksia, vaikka pelaajaa auttaisi enemmän se, että hän kuulisi millaisena läheinen tilanteen kokee ja mitä hän pelaajalta odottaa.
Yksi avain suorempaan vuorovaikutukseen ja molemminpuoliseen ymmärtämisen lisäämiseen on minäviestien käyttäminen. Perusta itsestä lähtevälle vuorovaikutukselle muodostuu omien ajatusten ja tunteiden kuuntelemisesta sekä myötätuntoisesta ja hyväksyvästä suhtautumisesta itseensä. Tästä muodostuu toimivampi perusta myös toisen kohtaamiselle.
Millaista on minäviestintä?
Kerro oma kokemus, tunnetila tai havainto
- Kerro siitä, mitä itse näet, kuulet tai koet. Älä pyri arvioimaan tai lisää omaa tulkintaasi. Pelaaja ei voi kiistää sinun havaintojasi tai tunteitasi. Sen sijaan hän saa mahdollisuuden vastata esittämiisi asioihin omasta näkökulmastaan.
- Itsestä ja omista kokemuksesta puhuminen helpottaa viestisi vastaanottamista.
Viesti omasta tunteesta, toiveesta tai tarpeesta selkeästi
- Pyri kertomaan syitä ja perusteluja käytöksellesi, tunteillesi, toiminnallesi ja mielipiteillesi.
- Ilmaise tunteitasi harkitusti. Pohdi millaisia tunteita voit ilmaista vapaasti ja millaisten tunteiden ilmaisua on mielestäsi hyvä säädellä. Mitkään tunteet eivät ole kiellettyjä, mutta esimerkiksi voimakkaita vihan, pettymyksen tai epäoikeudenmukaisuuden tunteita kannattaa mieluummin sanoittaa, kuin antaa tunteen purkautua vaikkapa huutamalla ja raivoamalla.
- Sarkasmi, passiivisaggressiivisuus tai piiloviestit eivät kuulu minäviestintään, eivätkä hyvään vuorovaikutukseen.
Minäviestintä voi olla monentyyppistä
Viestit voivat olla
- selittäviä (oma kokemus tai näkökulma)
- kantaa ottavia (esimerkiksi ”olen päättänyt lopettaa rahan antamisen sinulle”)
- ennakoivia (esimerkiksi: ”haluan nähdä tilitietosi, jotta voisin luottaa sinuun paremmin”)
- ongelmaan ratkaisukeskeisesti tarttuvia
- myönteisiä
Pelaajalle kerrottavan ongelmaan tarttuvan minäviestin tulisi sisältää kolme osaa:
- kuvaus pelaajan toiminnasta
- konkreettiset vaikutukset läheiseen
- läheisen tunteet
- esimerkiksi: ”Huomasin, että olit siirtänyt yhteiseltä säästötililtä rahaa nettikasinolle. Nyt joudumme perumaan kovasti odottamani lomamatkan. Olen vihainen ja pettynyt.”
Myös myönteiset minäviestit ovat tärkeitä
- esimerkiksi: ”Olen todella iloinen ja helpottunut, että asensit esto-ohjelman puhelimeesi, etkä ole sen jälkeen enää pyytänyt lainaksi rahaa.”
Kuunteleminen on tärkeä osa minäviestintää
- Kun olet ilmaissut ajatuksiasi ja tunteitasi minäviestien avulla, hiljenny kuuntelemaan pelaajaa.
Vastakohtana sinäviestintä
- Toiseen osapuoleen keskittyvässä viestinnässä läheinen keskittyy kertomaan, millainen pelaaja hänen mielestään on ja mitä pelaajan pitäisi ja ei pitäisi tehdä.