Hyppää sisältöön

Alkukysely

Pelirajaton-toiminnassa ihmisiä voimaannutetaan tiedon ja ymmärryksen lisäämisen sekä minäpystyvyyden vahvistamisen kautta.

Tukisuhteen aluksi kartoitetaan

  • pelaamisesta sinulle aiheutuneita haittoja sekä
  • lähtötilannetta ymmärryksen ja minäpystyvyyden suhteen

Näissä asioissa tapahtunutta muutosta arvioidaan myös tukisuhteen päättyessä.

Alkukysely täytetään verkossa ja tulokset voi tilata omaan sähköpostiin, jotta niistä voidaan keskustella vertaisryhmässä tai tukihenkilön kanssa.

Tukihenkilösuhteissa kysely lähetetään suoraan tuettavan sähköpostiosoitteeseen.


Tutustu alkukyselyn osioihin ja niihin liittyvään tausta-ajatteluun lukemalla seuraavat osiot:

Läheisten kokemat pelihaitat

Rahapelaaminen aiheuttaa usein haittoja sekä pelaajille että heidän läheisilleen. Testin avulla voit arvioida aiheutuuko sinulle haittoja toisen ihmisen ongelmallisesta rahapelaamisesta.

Kysymykset ja asteikko

Valitse kunkin kysymyksen kohdalla omaa tilannettasi parhaiten kuvaava vaihtoehto. Vaihtoehdot on pisteytetty seuraavalla tavalla:

En lainkaan = 0 pistettä
Hieman = 1 pistettä
Jonkin verran = 2 pistettä
Usein = 3 pistettä

Laske lopuksi pisteet yhteen.

  1. Oletko itse tai onko perheesi jäsen kokenut taloudellisia vaikeuksia johtuen toisen ihmisen rahapelaamisesta?
  2. Oletko kokenut surun, ahdistuksen, stressin tai vihan tunteita johtuen toisen ihmisen rahapelaamisesta?
  3. Onko toisen ihmisen rahapelaaminen vaikuttanut teidän väliseen ihmissuhteeseenne?
  4. Onko toisen ihmisen rahapelaaminen vaikuttanut sinun sosiaaliseen elämääsi?
  5. Onko toisen ihmisen rahapelaaminen vaikuttanut kykyysi käydä töissä tai opiskella?
  6. Onko toisen ihmisen rahapelaaminen vaikuttanut terveydentilaasi?

Ymmärrys ja minäpystyvyys

Minäpystyvyyteen liittyvä ajattelu pohjautuu Ajzenin (2005) suunnitelmallisen käyttäytymisen teoriaan (Theory of Planned Behavior, TPB). Teoria on asenteisiin perustuva käytösteoria, joka pyrkii osoittamaan vuosikymmenten käytöstutkimuksen pohjalta, että ihmisen aikomuksiin ja käytökseen vaikuttaa pohjimmiltaan kolme asiaa (Ajzen 2005, 117):

1 Yksilön asenne käytöstä kohtaan

Asenne käytöstä kohtaan muodostuu teorian mukaan yksilön uskomusten vahvuuden ja uskomusten ominaisuuksien arvioimisen yhteisvaikutuksesta. Ajzen väittää, että uskomukset ja asenteet muodostuvat järkiperäisen informaation työstämisen pohjalta. Nämä uskomukset voivat Ajzenin mukaan syntyä yksilön oman tarkastelun pohjalta, mutta ne voivat tulla myös ulkopuolisista lähteistä, kuten ystävien kertomana, median välityksellä tai esimerkiksi vertaistukisuhteessa saadun tiedon kautta.

2 Yksilön kokemus käytökseen liittyvistä sosiaalisista normeista (esim. sosiaalinen paine tai muiden odotukset)

Sosiaaliset normit ja muiden odotukset vaikuttavat toimintaamme. Läheinen saattaa esimerkiksi

  • tuntea häpeää ja pelätä leimautumista, mikä estää aiheesta puhumista ja avun hakemista
  • ajatella, että parisuhteessa kumppanin rooli on kannatella ja tukea kaikissa vastoinkäymisissä
  • tuntea painetta pelaajan tai lähiyhteisön taholta toimia tietyllä tavalla (esim. vaikeneminen ja salailu, vanhemmuuteen liittyvät odotukset)

3 Yksilön oma kontrollin kokemus käytöksestään

Koettu käytöksen kontrolli on teorian keskeisiä käsitteitä. Sisäisen ja ulkoisen hallintakäsityksen sekä minäpystyvyyden käsitteisiin pohjautuva termi kuvaa yksilön omaa kokemusta siitä, pystyykö hän suoriutumaan tietystä asiasta vai ei. 60 eri käytöstutkimuksen vertailu on vahvistanut koetun käytöksen kontrollin ja todellisen käytöksen välisen yhteyden melko vahvasti. (Ajzen 2005, 92–94.)

Teoriaa on käytetty interventiotutkimuksessa, jossa tavoitteena on ollut aikomusten ja sitä kautta käyttäytymisen muuttaminen. Muutoskohteena tulisi olla nimenomaan käytöksen takana olevien uskomusten muuttaminen. Teorian mukaan näitä uskomuksia muuttamalla saavutetaan siten itse käytöksen muutokset.

Aikaisempi tutkimuskirjallisuus ja TPB-pohjaiset interventiot tukevat ajatusta siitä, että käytöstä voidaan ymmärtää, ennakoida ja muuttaa melko tarkastikin. TPB-interventioissa tämä tehdään ennen kaikkea tiedon avulla, tarjoamalla ihmisille heidän heidän uskomuksiaan vastaavia tietoja. Koska uskomukset ja toiminta tapahtuvat tässä hetkessä, on olennaista määrittää ihmisten käytöstä niiden asioiden pohjalta, jotka vaikuttavat hänen käytökseensä ”tässä ja nyt”. Menneet tapahtumat ovat eittämättä jättäneet jälkensä asenteisiin ja persoonallisuuden piirteisiin, mutta nykyisyyteen keskittyminen ei ole menneisyyden sivuuttamista, vaan ennemminkin sen paljastamista epäsuorasti vähitellen. (Ajzen 2005, 140–141.)

Alkukyselyn väittämät ja asteikko

Läheisten ymmärrystä itsestä ja toimivista keinoista sekä muutokseen ja minäpystyvyyteen liittyviä uskomuksia ja ajattelua tarkastellaan Pelirajaton-toiminnassa seuraavien väittämien kautta ja asteikon kautta:

  1. Ymmärrän millaiset läheisen selviytymiskeinot ovat hyödyllisiä 
  2. Ymmärrän millaiset suhtautumistavat pelaajaan ovat toimivia 
  3. Ymmärrän miten voin tukea pelaajaani rakentavalla tavalla 
  4. Uskon pystyväni asettamaan selkeitä rajoja ja pitämään niistä kiinni 
  5. Uskon pystyväni rakentavaan vuorovaikutukseen pelaajani kanssa 
  6. Uskon pystyväni parantamaan omaa hyvinvointiani ja jaksamistani 
  7. Uskon pystyväni käsittelemään vaikeita tunteita ja ajatuksia toimivalla tavalla 

1 Täysin eri mieltä
2 Melko paljon eri mieltä
3 Hieman eri mieltä
4 En eri enkä samaa mieltä
5 Hieman samaa mieltä
6 Melko paljon samaa mieltä
7 Täysin samaa mieltä

Pisteet tukisuhteen alussa:
Pisteet tukisuhteen lopussa: