Muutoksen vaiheet
Muutostyötä voidaan kuvata oheisen kaavion mukaisesti. Usein pelaamisen lopettaminen alkaa jostain merkittävästä tapahtumasta kuten esimerkiksi velkakaton vastaan tulemisesta, valehtelun paljastumisesta tai sisäisen moraalisen ristiriidan kärjistymisestä. Tapahtuma voidaan nimetä motivoivaksi kriisiksi, joka sysää vakavasti pohtimaan pelaamisen mielekkyyttä. Se toimii havahtumisen käynnistäjänä ja saa aikaan muutoshalun.
Muutoshalun myötä lähdetään hakemaan selviytymiskeinoja, apua ja tukea tilanteeseen. Muutoshalun pitää siirtyä muutostyövaiheeseen, jotta todellinen ja pysyvä muutos olisi mahdollista. Jos selviytymiskeinoksi muutostyön sijaan tulee esimerkiksi velkojen järjestely läheisten avustuksella tai jos valehtelun tai pelaamisen salaamisen saa anteeksi ilman odotusta asioiden todellisesta muuttumisesta, on todennäköinen seuraus pelaamisen jatkuminen jossain vaiheessa.
Muutostyö tarkoittaa pelaamiseen liittyneiden syiden ja seurausten aktiivista käsittelyä. Muutostyö edellyttää rehellisyyttä ja pelaamisen pitkäkestoistenkin seurausten hyväksymistä. Muutostyöhön kuuluu myös luopuminen entisestä rakkaasta ja paljon aikaa kuluttaneesta harrastuksesta. Luopumiseen yleensä kuuluu surutyön tekeminen. Usein muutostyön alkuvaiheessa joutuu kokemaan syyllisyyden ja häpeän tunteita. Häpeä olisi käsiteltävä, sillä se estää tehokkaasti avun hakemisen ja asioiden käsittelemisen. Pelaaminen vaikuttaa suuresti pelaajan lähellä oleviin ihmisiin ja asioiden avoin käsittely tarpeellisine anteeksipyyntöineen lopettaa salaamisen ja siten vähentää häpeää ja keventää mieltä.
Käytännön tasolla muutostyö edellyttää itseen tutustumista, oman arvomaailman pohtimista, pelaamiseen vaikuttaneiden tunteiden ja ajattelun tunnistamista sekä pelaamiskäyttäytymistä aiheuttaneiden, tukeneiden ja kannustaneiden erilaisten syiden ja tapojen tunnistamista. Näitä käsittelemällä saa mahdollisuuden miettiä uusia tapoja korvata niitä odotuksia ja toiveita mitä pelaamiselleen asetti.
Lue lisää: Muutostyö – mitä tarkoitamme sillä?