Hyppää sisältöön

Tunne, ajatus, asenne

Tunne, ajatus, asenne

On vaikeaa lähteä tekemään muutostyötä, ellei asennoituminen pelaamista kohtaan ole selkeää. Pelaaja on saattanut havahtua pelaamisen aiheuttamiin ongelmiin, mutta asenne pelaamista kohtaan on edelleen positiivinen. Tästä esimerkkinä on niin sanottu takaporttiajattelu: ”kyllä minä vielä jossain vaiheessa voisin hieman pelata viihdykkeeksi”. Valitettavasti tällainen ajatus johtaa kuitenkin usein takaisin ongelmalliseen pelaamiseen.

Pelaajalle muodostuu ongelmallisen rahapelaamisen myötä vahva tunnejälki pelaamisesta. Tästä syystä pelaaminen ei juuri koskaan voi pysyä maltillisena viihdepelaamisena, vaan pienikin kokeilu ryöstäytyy helposti käsistä. Pelaajan tulisikin tehdä selkeä päätös pelaamisen lopettamisesta, eikä jättää ajatuksiinsa optiota maltillisesta pelaamisesta.

Tunteet ohjaavat ajatteluamme ja ajattelu ohjaa käyttäytymistämme. Tätä voi havainnoida omassa elämässään. Millaisia ajatuksia esimerkiksi suru tai ilo sinulle tyypillisesti tuottaa ja millaista käyttäytymistä näistä ajatuksista seuraa?

Tunteiden tunnistaminen voi olla vaikeaa, jos niitä ei ole tullut aikaisemmin juurikaan ajatelleeksi. On kuitenkin tärkeää pysähtyä omien tunteiden äärelle, jotta voi oppia suhtautumaan niihin harkitummin ja päästä sitä kautta vaikuttamaan myös tekoihin. Usein pelaamisen taustalla on tarve käsitellä tai paeta tunteita. Siksi on tarpeellista pohtia mistä tunne johtuu, jotta siihen voi reagoida terveellä tavalla. Jos esimerkiksi pystyy nimeämään tunteensa suruksi, voi havainnoida mistä se johtuu ja miettiä surun käsittelyyn sopivia tapoja sen sijaan, että hukuttaisi sen pelaamiseen.

Omien asenteiden, tunteiden ja ajatusten aktiivinen pohtiminen on keskeinen osa muutostyötä, mutta se vaatii voimia. Muutostyötä tekevän onkin hyvä pyrkiä pitämään fyysisestä ja psyykkisestä ja henkisestä jaksamisestaan hyvää huolta. Syöminen, nukkuminen ja liikunta oikeassa balanssissa pitää huolta fysiikastamme. Psyykkistä jaksamista huolletaan kulttuurin, yhdessäolon ja jakamisen keinoin ja henkistä jaksamista taas hiljentymällä ja suuntautumalla itselle arvokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen elämään. Jos jaksaminen ei ole hyvässä tasapainossa, vaan olemme väsyneitä, on vaikeaa pitää huolta hyvistä päätöksistä ja asenteesta tai olla tarkkaavainen tunteiden ja ajatusten suhteen.

Harjoitus

  • Millaisia kokemuksia sinulla on pelaamattomuuspäätöksen pyörtämisestä, eli retkahtamisesta?
  • Oliko retkahtamisessasi osaltaan kyse takaporttiajattelusta?
  • Millaisia tunteita sinulla oli ennen retkahtamista?
  • Mitä ajattelit ennen retkahtamista?
  • Olitko väsynyt tai muuten heikoilla jaksamisesi kanssa ennen retkahtamista?
  • Olisitko voinut katkaista tunne-ajatus-toiminta -ketjun ennen retkahtamista vaihtoehtoisella ajatuksella?