Hyppää sisältöön

Muutostyö

Muutostyö

Kun halu muutokseen on kypsynyt, on vuorossa avun hakeminen ja muutostyön aloittaminen. Tässä vaiheessa tavoitteeksi on yleensä kirkastunut pysyvä pelaamattomuus. Sen saavuttaminen ei kuitenkaan yleensä onnistu pelkällä tahdonvoimalla, vaan mukaan täytyy valjastaa myös oma toiminta. Tarvitaan toistuvia tekoja, joista muodostuu lopulta uusia tapoja, tottumuksia ja rutiineja – kokonaan uudenlainen arki.

Ratkaisevat pienet teot

Pelaamattomuuden kaltaisia isoja tavoitteita ei saavuteta hetkessä. Vain harva voi hypätä ongelmallisen pelaamisen täyttämästä arjesta suoraan täydelliseen pelaamattomuuteen. Tavallisesti pelaaja joutuu käymään läpi useasta kuukaudesta vuoteen tai jopa pidempäänkin kestävän muutosmatkan ja totuttelemaan sen aikana uudenlaiseen tapaan tunnistaa tunteensa, ajatuksensa ja näistä seuraavat tekonsa.

Muutosta edistävät pienet teot tulevat esille niissä hetkissä, joissa pelaaminen tyypillisesti tapahtuu. Tällöin ratkaisu voi olla hyvinkin yksinkertainen, esimerkiksi: ”lähden kävelylle sen sijaan, että jäisin tietokoneen ääreen”. Usein pelaaja seilaa päivästä toiseen pysähtymättä sen enempää miettimään millaisia seurauksia voi olla vaikkapa kiireestä, liian lyhyistä yöunista, tylsistä hetkistä tai kuohuvista tunnetiloista. Nämä ovat esimerkkejä asioista, jotka voivat vaikuttaa peliajatusten syntymiseen ja viedä lähelle sitä tilannetta, jossa sortuu pelaamaan.

Pidä huolta itsestäsi

Itsestä huolehtiminen ylläpitää kykyä toteuttaa ratkaisevia pieniä muutoksia. Jos esimerkiksi lepo jää jatkuvasti vähäiseksi, jossain vaiheessa kuormitus kasvaa liian suureksi. Väsyneenä mieli kääntyy helposti kohti tuttua nopean mielihyvän lähdettä ja seurauksena on itsensä palkitseminen pelaamalla.

Tarkastelemalla arkeaan voi paremmin oivaltaa, mitkä ovat niitä laukaisevia tekijöitä ja asioita, jotka saavat hakeutumaan pelien äärelle.

Läsnäoloa ja suunnitelmallisuutta arkeen

Pelaajan kannattaa tehdä tilanteensa mahdollisimman selväksi itselleen ja ympärillä oleville ihmisille. On hyvä kertoa, millaisia asioita ja tilanteita pyrkii välttämään, koska haluaa eroon ongelmallisesta pelaamisesta. Opettelemalla avoimuutta ja rehellisyyttä sekä tyyneyttä ja levollisuutta, voi oppia selviämään vaikeista tilanteista.

Kannattaa opetella rentoutumista ja rauhoittumista ja pyrkiä tunnistamaan milloin pakenee sellaisia ajatuksia ja tunteita, joiden kohtaaminen tuntuu vastenmieliseltä ja vaikealta. Rauhoittuminen arjen hälinästä voi tarkoittaa esimerkiksi kävelyä tai musiikin kuuntelua.

Omaa ajankäyttöään kannattaa myös suunnitella. Pelaamisen tilalle on tärkeää etsiä jotain, joka tuottaa mielihyvää ja johon voi uppoutua. Säännöllisen toiston myötä uusista asioista muodostuu uusia harrastuksia, toimintatapoja ja rutiineja. Jos uudet asiat on kirjattu kalenteriin tai viikko-ohjelmaan, niistä on helpompi pitää kiinni.

Pitkäjänteisyys palkitaan

Muutostyön tueksi on tarjolla erilaisia työvälineitä. Niitä kannattaa käyttää säännöllisesti. Työvälineitä voi verrata yskänlääkkeeseen: yskä tuskin paranee, jos käytät yskänlääkettä silloin tällöin muistaessasi. On helppoa kokeilla työvälinettä kerran ja todeta, että se oli hankala tai tuntui typerältä. Muista, etteivät kaikki keinot automaattisesti toimi jokaisen kohdalla. Kokeile ja etsi, kunnes löydät sinulle toimivat työvälineet.